• Images 16 præsenterer over 100 kunstnere fra Afrika, Asien og Mellemøsten på 25 danske kulturinstitutioner. Foto: Nidaa Badwan.
  • Fotokunstner Mimi Cherono Ng'ok udstiller på Galleri Image i Aarhus frem til 1. maj 2016. Foto: Don Paul
  • 1.100 genstande hænger fra et stålgitter i loftet i Pascale Marthinie Tayous gigantværk. Foto: Christian Hinz, Kunsthaus Bregenz
  • 18 marokkanske kunstnere udstiller på Brandts 13 og Viborg Kunsthal frem til 8. og 16. maj. Foto: Hicham Benahoud.
  • Eko Prawoto er kendt for sine enorme bambuskonstruktioner. Under Images 2016 bygger han en i Holbæk. Foto: Eko Prawoto
  • El Anatsui udstiller på Trapholt under Images 16. Foto: Susan Vogel

25 kunstinstitutioner inviterer til stærke globale kunstoplevelser

Klimatrusler, terror og flygtningestrømme. Over 100 kunstnere fra Afrika, Asien og Mellemøsten sætter fokus på globale udfordringer og kunstnerens rolle i samfundet på 25 danske kulturinstitutioner under Images 16.

Få uger efter at to bomber springer og dræber tre personer tæt på målstregen ved Boston Marathon, går en af Pakistans førende samtidskunstnere, Imran Qureshi, ombord på et fly fra den pakistanske millionby Lahore til New York. Da han de næste uger skaber et af sin hidtil største værker på toppen af Metropolitan Museum of Art, er det med de fatale bombesprængninger i tankerne.

Med detaljemættede blomster og nuancer af blodrød farve dekorerer han newyorkermuseets tagflade. I fugleperspektiv ligner værket umiddelbart en slagmark under Første Verdenskrig eller en befolket markedsplads i Lahore, sekunderne efter en selvmordsbomber har sprunget sig selv i luften.

50 kunstnere giver dansk kulturliv global indsprøjtning
23. januar åbnede Nordjyllands største kunstmuseum, KUNSTEN i Aalborg soloudstilling med Imran Qureshi, som har vundet stor international anerkendelse for sine blodrøde kæmpeinstallationer og miniaturemalerier, der blandt andet forholder sig til terrortrusler og grænserne mellem liv og død.

KUNSTEN i Aalborg er det ene af de 25 danske kunstinstitutioner, som i samarbejde med Center for Kultur og Udvikling og en række internationalt anerkendte kuratorer har inviteret over 100 kunstnere fra Afrika, Asien og Mellemøsten til Images 16.

Siden 1991, hvor hundredvis af afrikanske kunstnere under festivalen Images of Africa tog Danmark med storm, har Images med otte festivaler givet danskerne stærke indblik i kunstscenerne i dele af verden, mange fortrinsvis forbinder med konflikter og fattigdom. Hvor de første Images festivaler præsenterede publikum for nogle af de største kunstnere inden for primært musikken, så sætter Images 16 fokus på den visuelle nutidskunst.

Med jævne mellemrum rejser danske politikere debat om, hvorvidt kunstnere bør deltage i samfundsdebatten eller nøjes med at underholde og dekorere vores byrum og vægge. Fælles for de kunstnere, der udstiller, performer og skaber nye værker under Images 16, er et stærkt engagement i de samfund og virkeligheder, de lever i.

De er inviteret til Danmark, fordi de kan udfordre vores forestillinger om kulturer og samfund, mange af os fortrinsvis forbinder med terrortrusler, fanatisme og fattigdom. Fordi de kan nuancere mediernes konfliktfokusererede fremstillinger af verden. Og fordi de på tværs af kulturer og religioner kan åbne vigtige dialoger og henlede vores opmærksomhed mod globale udfordringer som klimatrusler, terror og flygtningestrømme.

Danske kunstinstitutioner bør se mod Indonesien, Gaza og Nigeria
Når danske kulturinstitutioner inviterer internationale kunstnere til Danmark, er det oftest danske kuratorer, der sætter rammerne, og udstillingerne domineres fortrinsvis af europæiske kunstnere. Det er dog hverken vilje eller interesse, men manglende ressourcer og netværk, der hidtil har afholdt mange af kunstinstitutionerne fra at præsentere kunst fra ikke-vestlige lande.

Derfor er Images 16 kurateret i et tæt samarbejde med kuratorer fra og med et indgående kendskab til nutidskunstscenerne i Mellemøsten, Afrika og Asien. Ambitionen er, at det fremadrettet bliver indlysende og attraktivt for danske kunstinstitutioner at se i retning af kunstscener langt fra vores andedam.

”Skal den danske kunstverden være på højde med kulturmetropoler som London og nye kulturelle vækstcentre som Jakarta, er et større globalt udsyn nødvendigt,” siger leder af Images 16, Christina Papsø Weber.

Mens de første Images Festivaler præsenterede den mest banebrydende musik, kunst, litteratur og film fra Afrika, Asien og Mellemøsten indenfor få uger, løber Images 2016 over et helt år. Publikum får således mulighed for at besøge udstillinger og deltage i events og konferencer over en længere periode. Og kunstnere, kuratorer og kunstinstitutioner får mulighed for at etablere samarbejdsrelationer, der rækker længere ud i fremtiden.

Images 16 handler nemlig ikke kun om at udvide danskernes kendskab til ikke-vestlige kunstscener. Målet er i ligeså høj grad at styrke de udenlandske kunstneres adgang til og omdømme på de europæiske kunstscener ved at synliggøre dem i mange forskellige sammenhænge.