1.100 genstande hænger fra et stålgitter
i loftet i Pascale Marthinie Tayous
gigantværk. Foto: Christian Hinz,
Kunsthaus Bregenz1.100 genstande hænger fra et stålgitter i loftet i Pascale Marthinie Tayous gigantværk. Foto: Christian Hinz, Kunsthaus Bregenz

Kunstnere udfordrer fremmedfrygt

Kan vi tillade os at vende ryggen til de globale problemer, som sender folk på flugt, spørger kurator N’Goné Fall bag udstillingen ’When Things Fall Apart: Critical Voices on the Radars’ på Trapholt, som er en del af Images 16. Fra tre forskellige kontinenter indgyder 12 kritiske kunstnere håb om en verden med færre mure, mindre frygt for fremmede og større empati.

Af Kathrine Storgaard Carlsen

”No way. You will not make Australia home,” lyder det utvetydige budskab fra Australiens regering til de bådflygtninge, som søger mod landet. I sommeren 2015 byggede Ungarn et hegn langs grænsen til Serbien i forsøget på at bremse den voksende flygtningestrøm mod landet. USA forsøger at holde latinamerikanske indvandrere ude med en mur ved grænsen til Mexico.

I kølvandet på den anden palæstinensiske Intifada opførte Israel en mere end 800 kilometer lang separationsbarriere, som modstandere kalder apartheidmuren og tilhængere sikkerhedsbarrieren.

I januar 2016 indførte Danmark og en række andre lande midlertidig grænsekontrol. Siden Berlinmurens fald i 1989 har 40 lande bygget hegn og mure mod 64 nabolande. 30 af dem er bygget i kølvandet på 9/11.

Intolerance og frygt
Over hele verden vokser intolerancen og frygten for fremmede kulturer, religioner og folk, og som reaktion på de tiltagende flygtningestrømme vælger stadig flere nationer at isolere sig med mure, forhøjede sikkerhedsforanstaltninger og stramninger af asyl- og indvandringslove. Det mener den senegalesiske kurator N’Goné Fall, som står bag gruppeudstillingen ’When Things Fall Apart – Critical Voices on the Radars’ på kunstmuseet Trapholt i Kolding.

Udstillingen viser værker af 12 kunstnere, der fra tre forskellige kontinenter rejser spørgsmål om den frygt, som de oplever, spreder sig i verden. På udstillingen præsenterer de et varieret miks af fotos, malerier, videoværker og installationer. Med hver deres radikale og kritiske udtryk advarer de os om konsekvenserne af verdens mest dystre udfordringer ved at belyse temaer som homofobi, racisme, censur og menneskerettigheder.

”Mange nationer føler sig truede og lukker sig om sig af selv af frygt for, at sammenhængskraften i deres samfund bryder sammen, hvis de åbner deres grænser og byder folk med anderledes kulturelle og religiøse baggrunde velkommen. Mit håb er, at de 12 kunstnere med deres meget forskellige værker vil indgyde håb om en mere solidarisk og empatisk verden og udfordre den verdensomspændende frygt, der dominerer verden i dag,” siger N’Goné Fall.

Verden falder fra hinanden
Udstillingens titel ’When Things Fall Apart’ stammer fra den nigerianske forfatter Chinua Achebes debutroman ’Things fall apart’ fra 1958, der er fast skolepensum i de fleste afrikanske lande. Den banebrydende roman, som er oversat til 50 sprog, beskriver, hvordan den britiske civilisation møder Ibo-civilisationen i Nigeria i det 19. århundrede.

Idéen til udstillingens tema opstod under N’Goné Falls samtale med den verdensberømte camerounske kunstner Pascale Marthine Tayou, som i 2014 udstillede en kæmpeinstallation, der forholder sig til romanens apokalyptiske scenarier. Installationen er bygget på et stålgitter fastgjort i et loft, hvorfra mere end 1.100 genstande hænger ned og skaber en oplevelse af, at verden falder ned over én. Genstandene, som blandt andet omfatter 150 afrikanske masker og trædukker klædt i koloniherre-uniformer, rejser spørgsmål om sammenbrud, individuelt og fælles ansvar, kolonialisme og fremtid.

”Jeg har en stærk følelse af, at verden er ved at kollapse under den frygt for fremmede, som spreder sig i hele verden. Under samtalen med Pascale Marthine Tayou slog det mig, at det menneskesyn og det sammenbrud, som Achebes ‘Things Fall Apart’ skildrer, minder om verdens tilstand i dag,” mener N’Goné Fall.

Med deres kompromisløse og aktivistiske udtryk giver de 12 kunstnere hver deres bud på, hvordan den omsiggribende frygt kan udfordres, og hvordan vi kan skabe en verden med større empati og solidaritet. En stor del af udstillingsområdet, som lægger rammerne om ’When Things Fall Apart’ er dedikeret til Pascale Marthine Tayous genudstilling af sin 1.100 genstandsstore kæmpeinstallation.

Kunstner lukkede sig inde
I en anden del af udstillingen udstiller den unge palæstinensiske kunstner Nidaa Badwan en serie af de maleriske fotografiske selvportrætter, hun har produceret på sit værelse i Gaza by, hvor hun i protest mod Israels blokade af Gaza og Hamas’ diskrimination af kvinder har lukket sig ude af verden. Med skulpturer sammensat af forkullede bøger, kors, kæder og brændt plastik eksponerer den lesbiske kunstner og LGBT-aktivist Babirye Leilah den frygt og smerte, hun og andre homoseksuelle lever med i Uganda.

I en videofilmet performance vandrer den guatemalanske kunstner Regina Galindo gennem Guatemala by på bare fødder indsmurt i menneskeblod. Med de blodige fodspor, hun efterlader i gaderne og foran parlamentet, kaster hun lys over de mange mennesker, som mistede livet under landets borgerkrig. Og med skulpturer og installationer bringer de tre vietnamesiske kunstnere Ding Q. Le, Thái Tuân Nguyen og Tiffany Chung spor efter Vietnamkrigen og et liv under censur ind på udstillingen.

Comfort zones
”Vi er nødt til at reflektere og spørge os selv, om vi kan tillade os at ignorere de globale udfordringer, som sender folk på flugt. Og vi må spørge hinanden om det er i orden, at vi kun bekymrer os om os selv?” siger N’Goné Fall. Spørgsmålet er især vigtigt at stille i Danmark og andre dele af verden, som N’Goné Fall kategoriserer som ”comfort zones”, mener hun.

”Med comfort zones mener jeg virkeligheder uden krig, militærkup, diktatoriske regimer og naturkatastrofer, som sender folk på flugt. Lande hvor befolkningen i overvejende grad har tiltro til, at de demokratiske regler overholdes, og seksuelle minoriteter ikke forfølges. Vores samfund bryder sammen, hvis vi fortsætter med at bygge mure, ikke arbejder på at udvikle empati og vender ryggen til verden og folk, der ikke ligner os selv,” siger N’Goné Fall