• Foto: Eric Mukalazi
  • Foto: Eric Mukalazi
  • Hip hop bootcamp i Gulu, hvor unge blandt andet undervises i markedsføring, dans og rap. Foto: Stephen Okello
  • Foto: Stephen Okello
  • Foto: Stephen Okello
  • Foto: Stephen Okello
  • Shakirah Nakagwa rapper på hip hop bootcamp i Gulu. Foto: Eric Mukalazi

Ugandas unge rapper sig til respekt og arbejde

Blomstrende hip hop-branche viser Ugandas unge vej ud af arbejdsløsheden. Og rap-musikken giver de unge i Norduganda mulighed for at bearbejde minder fra en blodig fortid.

Som teenager brugte Mc Wang Jok rap-musikken som terapi. I den knap 20 år lange periode, hvor befrielseshæren Lord’s Resistance Army (LRA) terroriserede den nordugandiske befolkning og forsøgte at vælte Ugandas regering, blev MC Wang Joks far skudt og dræbt af en gruppe LRA-rebeller.

”Min far arbejdede for regeringen. En dag han var på vej i bil hjem fra Kitgum til Gulu, skød rebellerne ham i hjertet og over hele kroppen,” fortæller MC Wang Jok, 15 år efter at hans far blev dræbt.

Mange af Nordugandas unge har ligesom MC Wang Jok mistet et eller flere familiemedlemmer under den blodige borgerkrig, som kostede titusindvis af menneskeliv og drev to millioner på flugt.

”I flere år følte jeg mig psykisk tortureret. Vi er mange musikere heroppe (i Norduganda, red.), der har brugt rap-musik som terapi. Musikken giver os afløb for vores sorg. Men jeg er kommet igennem den. Mine sange handler ikke længere kun om krig og lidelser,” fortæller han i en pause mellem to lektioner i branding og selvpromovering under en to uger lang hip hop-bootcamp i Gulu, som han og 29 andre unge upcoming rappere er udvalgt til at deltage i.

Forbillede for Nordugandas unge
I dag omtales MC Wang Jok som en af Nordugandas tre mest indflydelsesrige hip hop- musikkere.

Efter at have modtaget undervisning af nogle af Ugandas dygtigste rappere under to hip hop workshops, stiftede han i 2012 musikgruppen Bila Wa Movement, som skriver deres sange på det lokale sprog luo og fusionerer hip hop med traditionelle ugandiske instrumenter, som lukeme, adungu og awal.

Samme år blev de inviteret til at spille på den populære Bayimba Festival i Ugandas hovedstad, Kampala. Siden er det kun gået frem. Bila Wa Movements luo-sprogede tekster om blandt andet arbejdsløshed og vold mod kvinder spilles både på lokale og nationale radiostationer, og flere af numrene er endt som ringetoner på de unge norduganderes mobiltelefoner.  Rap- musikken er så småt blevet til en forretning for den unge rapper. Og i Norduganda, hvor mere end 80 procent af ungdommen er arbejdsløse, er MC Wang Jok blevet et kærkomment forbillede for de unge.

”Vi opfordrer de unge til at rappe på deres lokalsprog og skrive om temaer og konflikter, der optager folk i deres lokalområder. MC Wang Jok har taget vores råd til sig og inspirerer mange unge i Norduganda. Han er en af årsagerne til, at hip hop musikken er blevet populær i denne del af landet,” fortæller Sylvester Kabombo fra Youth & Hip Hop Uganda, der er en del af Bayimba Cultural Foundation, som står bag bootcampen og de to workshops, hvor MC Wang Jok fandt inspiration til at starte Bila Wa Movement.

MC Wang Joks succes med Bila Wa Movement er en af grundene til, at han er udvalgt til at deltage på den årlige hip hop bootcamp, som Youth & Hip Hop Uganda arrangerer for at booste karrieren for landets mest målrettede unge rappere.

På bootcampen, hvor hver dag indledes med fitness & dance træning under solopgang og åben himmel, er der både strategisk markedsføring, branding og networking på programmet.

Vejen til en karriere som rapper kræver nemlig langt fra kun flair for beats, rytmer, storytelling og overbevisende statements, fortæller Sylvester Kabombo, der er leder af Bayimbas hip hop projekt og selv har gjort international karriere som rapper.

”Vi rådgiver dem i, hvordan de bruger Facebook, Twitter og andre medier til at brande sig selv, hvordan de producerer merchandise og skaber en database med kontaktinfo på fans og venner, der kan hjælpe dem i deres karriere,” fortæller Sylvester Kabombo.

Rap kan give jobs i mediebranchen
På bootcampen undervises de også af den kvindelige rapper, Lady Slyke, som har startet det populære tv-program, Newz Beat, hvor hun og andre ugandiske hip hop kunstnere fyrer op under nyhederne med rytmer, beats og håndtegn.

”Mange mener stadig, at hip hop kulturen ikke bidrager til Ugandas økonomi, og at rapperne spilder deres tid. Men hip hop skaber mange jobs indenfor en lang række sektorer. Det er Newz Beat et godt eksempel på. Rap giver også de unge en stærk mulighed for at udtrykke deres holdninger og sætte ord på sociale problemer,” siger Bayimba Cultural Foundations direktør, Faisal Kiwewa, før han overdøves af den ene af bootcampens kvindelige rappere, Shakirah Nakagwa.

En time før solnedgang runder bootcampens deltagere dagen af med freestyling under åben himmel.

”Mange mænd tror ikke, at kvindelige rappere har noget på hjertet. Når vi freestyler, rækker de aldrig mikrofonen til os. Men jeg vil vise dem, at jeg er mindst ligeså meget værd på en scene som dem,” sagde Shakirah Nakagwa tidligere på dagen.

Mens unge rappere fra seks forskellige ugandiske regioner kaster håndtegn til rytmen fra de beats, der pumper ud af højtalerne over bootcampens udendørs scene, udlever Shakirah Nakagwa sine ambitioner. På sit modersmål luganda rapper hun om kvinders kamp for og ret til at udtrykke sig.