LÆRERINFO

Et dynamisk kulturliv kan fortælle os meget om det samfund, vi lever i. Og kunst og kultur er en vigtig del af udviklingen af moderne, demokratiske samfund. Derfor tager Images Ung kunst og kultur med ind i klasseværelserne og tilbyder en anderledes indgang til at arbejde med og forstå samfundsmæssige og mellemmenneskelige problemstillinger i en global verden. Når eleverne beskæftiger sig med samfundsengagerede kunstnere og kunstværker, bliver deres sanser sat i spil. De udfordres til at tænke abstrakt, og de lærer om eksempelvis migration, eksil, censur eller køn gennem det æstetiske.

Det er således undervisningsmaterialernes formål at belyse kunstens samfundsmæssige rolle i en global verden.

Undervisningsmaterialerne er opbygget omkring seks temaer, der tager udgangspunkt i forskellige lande i Asien, Mellemøsten og Afrika:

-Nepal: Ungdomsmigration
-Syrien: Censur og eksil
-Ghana: Kunst & identitet
-Pakistan: Køn og identitet
-Indonesien: Digitale fodspor
-Ghana: Når ting taler

Materialerne består af artikler, musikvideoer, fotoserier, videoværker, dokumentarfilm, kunstværker, performances og digte, der bringer eleverne tæt på kunstnere, som belyser globale udfordringer, dilemmaer eller tilstande i forskellige lande. Gennem undervisningsmaterialerne kan eleverne eksempelvis høre syriske hip hop kunstnere rappe mod Assad-regimet og Islamisk Stat. De kan blive kloge på, hvordan ghanesiske poetry slammere og billedkunstnere rejser spørgsmål om identitet. Og de kan tage stilling til etiske spørgsmål i forbindelse med sociale medier og digital adfærd.

Læringsmålstyret undervisning:
Materialerne er målrettet undervisningen i dansk, engelsk, samfundsfag og billedkunst på 8. – 10. klassetrin. Det er også oplagt at bruge materialerne i tværfagligt arbejde eller i forbindelse med projektopgaven. Undervisningsaktiviteterne lægger op til læringsmålstyret undervisning og er udarbejdet med afsæt i udvalgte forenklede Fælles Mål og under rådgivning fra fagkonsulenter fra Center for Undervisningsmidler (CFU).

Hvordan anvendes materialerne bedst?
Vil I arbejde med alle materialer under ’Syrien: Censur og eksil’ eller et andet af temaerne, anbefaler vi, at I anvender materialerne i den kronologiske rækkefølge, de fremtræder i på sitet. Således, at I starter med kapitel 1. Hvert af de seks temaer indledes i kapitel 1 med en baggrundsartikel, som giver eleverne en god baggrundsviden, der gør det nemmere at arbejde videre med de efterfølgende kapitler.

Læringsmål og undervisningsaktiviteter
Til hver artikel med tilhørende æstetisk materiale er udviklet læringsmål, tegn på læring og forslag til en eller flere forskellige undervisningsaktiviteter, der følger principperne for læringsmålstyret undervisning. Samtlige undervisningsaktiviteter tager udgangspunkt i et eller max to målpar inden for et kompetenceområde. De udvalgte Forenklede Fælles Mål, læringsmål og undervisningsaktiviteter findes i sitets højre side ved siden af det enkelte artikler.

Undervisningsaktiviteter til dansk og samfundsfag er udarbejdet af Camilla Muusmann. Undervisningsaktiviteter til billedkunst er udarbejdet i samarbejde med Anne Louise Bahn og studerende fra læreruddannelsen på UCC.

Hvem står bag?
Undervisningsmaterialerne er udviklet af CKU, som forvalter Danmarks strategi for kultur og udvikling ‘Retten til Kunst og kultur’. I Danmark har CKU til opgave at øge befolkningens, herunder unges, kendskab til kunst og kultur i udviklingslande i Mellemøsten, Afrika og Asien. Materialerne bringer unge i Danmark tæt på kunstnere, der belyser aktuelle problemstillinger i nogle af de lande, hvor CKU støtter kunst og kultur ud fra en menneskerettighedsbaseret tilgang.

Images Ung - Undervisning

Kom tæt på transkønnede dansere i Pakistan, der kæmper for deres rettigheder. Hør hip hop kunstnere fra Syrien rappe mod Assad-regimet og Islamisk Stat. Se unge spoken word-kunstnere performe digte om nepalesiske arbejdsmigranter, der dør under de slavelignende forhold, mange arbejder under i Golfstaterne. Og læs om afrikanske kunstnere, der rejser vigtige spørgsmål om identitet, forbrug og forholdet mellem Europa og Afrika. Images Uns digitale undervisningsmaterialer er målrettet undervisningen i billedkunst, dansk, engelsk og samfundsfag på 8. -10. klassetrin. Gennem artikler, fotos, digte og musikvideoer går de tæt på kunstnere, der med kunst, poesi, teater og musik belyser globale udfordringer og sætter fokus på kunstens rolle i samfundet.